joi, 25 decembrie 2014

Iluzii sau cadouri otrăvite

Legenda lui Krampus
Pentru că suntem în luna pe care nişte oameni cu imaginaţie debordantă au supranumit-o luna cadourilor, să vorbim despre cadouri, altfel de cadouri. Texte de blog, ce altceva vă pot dărui în mediul virtual. Luaţi de citiţi!

În primul rând, textul nu-mi aparţine. Un amic ţine, uneori, să împărtăşească din elucubraţiile-i drăceşti. Herr Teufel, monsieur Le Diable sau, pe româneşte, domnul Drac, fiind o entitate fără identitate dovedibilă n-are cum să-ţi facă cont google, nici nu ar vrea să folosească conturi false, căci altfel cine i-ar lua în serios numele, prenumele, adresa şi numărul de telefon. Mă învrednicesc eu, prin urmare, de a-i oferi spaţiu de socializare. Aşadar, zi drace, ce ai de spus!

Iluzie, îi cunoaşteţi definiţia din DEX, să vă eu dau o altă perspectivă. Iluziile voastre, mărunte ori mai elaborate. Ce altceva mai otrăvitor a inventat omul, decât zicerea atât de des uzitată: „totul va fi bine”. Iată speranţa şi deopotrivă iluzia care ne înşală; dar e atât de dulce otrava asta. Mai vreţi exemple?

Fie! Libertate, o deţineţi? Sigur că da, îmi veţi răspunde. Mai gândiţi-vă, nu-i cumva tot o iluzie care vă dezmiardă într-atât orgoliul încât o preferaţi, fie ea oricât de otrăvitoare. Libertate de alegere, veţi spune. Desigur, există, numai că numărul alegerilor care vă stau la dispoziţie nu este infinit; mai putem vorbi atunci de libertate în sens absolut. Nici nu contează, atâta vreme cât ne simţim liberi totul este în regulă. Nu-i aşa? Mai prost e atunci când alegerea nu este disponibilă în lista din care, vrem ori ba, trebuie să alegem.

Am putea lua la rând mai toate conceptele inventate de către om. Să zicem, fericire. Există ori este un cadou pe care-l primim uneori de la viaţă, însă care de multe ori se dovedeşte a fi otrăvit, căci ne face să simţim în cea mai cruntă nefericire. Vă amintiţi bucuria resimţită pe vremea când, copil fiind, primeaţi maşinuţa ori trenuleţul la care aţi visat aproape un an? Hai să considerăm şi păpuşa, să nu facem discriminare. Cu siguranţă au fost cele mai fericite momente, însă a venit o vreme când acel cadou se strica. Sigur n-aţi uitat durerea pricinuită de această nenorocire. Tot răul a avut însă şi o conotaţie pozitivă, v-a învăţat, pe o cale care nu se uită, că obişnuim să preţuim cu adevărat, ceva sau pe cineva, abia atunci după ce-l pierdem. În acest caz, otrava cadoului a avut, în cele din urmă, un efect benefic. În cazul în care cadoul n-a existat, vorbim despre iluzii, dulci pentru o vreme, amare mai apoi, când chiar dacă ne-am putea oferi singuri cadoul n-ar mai avea rost, fiindcă îi va fi trecut vremea. Toate la timpul lor, zice o vorbă, doar uitarea ar putea fi un leac.

Vreţi să continuăm cu alte iluziile prezente zi de zi în viaţa reală. De pildă, iluzia că poţi obţine ceva gratis; dacă ceva anume este „moca”, atunci preţul eşti chiar tu. Mai bine nu, să nu stricăm atmosfera de sărbătoare... O altă iluzie, precum că, într-un anume moment, de Crăciun, să zicem, toată lumea devine mai bună, întregul univers conspirând întru fericirea tuturor. Pe dracu’, aiureli, vise deşarte.

Să lăsăm lumea reală şi să privim puţin înspre cea vituală, lumea blogurilor, de pildă. Să vorbim despre impresia de siguranţă. O iluzie desigur, însă am văzut vânzători şi cumpărători deopotrivă pentru această iluzie. Mulţi pretind că vă pot proteja împotriva acelora care ar intenţiona să vă preaia conţinutul (parţiat ori integral) de pe blog; daţi o căutare pe google, dacă nu mă credeţi pe cuvânt. Destui sunt şi aceia care uzează de aşa-zisele coduri de protecţie la plagiat (sunt o mulţime de variante)... Oh, naivitate, sfântă naivitate! Încuietorile, lacătele, gardurile, fie ele din sau prevăzute cu sârmă ghimpată, nu-s pentru hoţi. Îmi amintesc de vorba unui amic de-al unui amic, cum că, astfel de încercări de a contracara posibile acţiuni neautorizate îl fac pe omu’ onest (care, spre exemplu, ar dori să uzeze de „click-ul dreapta” doar pentru a deschide un anume link într-o fereastră nouă) să se simtă vinovat din oficiu, guilty by default. O observaţie justă, nici mie nu mi-ar conveni să fiu băgat în aceeaşi oală cu unu’ ca ăsta care reuşeste performanţa de a face un articol (vai, ce termen nepotrivit) dintr-un comentariu „pescuit” de undeva, cu una-două, cel mult trei modificări superficiale, apoi semnat cu propriul nume. Altu’, de fapt tot ăla („scrie” - ghilimelele sunt absolut necesare, căci numai scris nu se numeşte ceea ce face - omu’ pe o sumedenie de bloguri, de unde atâta inspiraţie), nu se sfieşte să copieze un articol (originalul) - trunchiind şi modificând ici-colo textul, pentru a-i conferi nota de (crede el) originalitate - pe care-l postează cu fală pe propriul blog (copia murdară). Se pare că nesimţirea face concurenţă acerbă prostiei, ambele tinzând spre infinit. Din nefericire, cele doua exemple nu-s cazuri izolate, mai sunt o mulţime, uşor de depistat graţie „google search”, genială invenţie, printre puţinele chestii bune, născute la Mountain View, sediul Google Inc.

Fiindcă tot vorbeam în titlu despre cadouri, mai mult sau mai puţin otrăvite, iar pe parcursul textului am atins şi noţiunea de protecţie, să vă dau „de joacă”. Un joc care reflectă relativitatea conceptului de siguranţă atunci când vorbim despre conţinutul unui blog/site. L-am jucat (experimental), puteţi observa rezultatul aici.

În primul rând, folosim o mică iluzie JavaScript pentru a anula posibilitatea selectării cu ajutorul „şoricelului”. Pentru implementarea codului pe un blog de pe platforma blogspot (din câte ştiu platforma wordpress gratuită nu permite utilizarea codurilor JS), intraţi în panoul de control, alegeţi ASPECT, apoi „Adăugaţi un obiect gadget”, iar din caseta care se deschide selectaţi HTML/JavaScript. Introduceţi codul şi salvaţi.
<script type="text/javascript">
// Anulare selectare cu mouse-ul
var omitformtags=["input", "textarea", "select"]
omitformtags=omitformtags.join("|")
function disableselect(e){
    if (omitformtags.indexOf(e.target.tagName.toLowerCase())==-1)
    return false
}

function reEnable(){
    return true
}

if (typeof document.onselectstart!="undefined")
    document.onselectstart=new Function ("return false")
else{
    document.onmousedown=disableselect
    document.onmouseup=reEnable
}
</script>

A doua iluzie se referă la anularea acţiunii click-dreapta. Urmaţi procedura descrisă anterior. Codul este următorul:
<script type="text/javascript">
// Anulare CLICK-DREAPTA
function clickIE4() {
    if(event.button==2)
    {return false;}
}

function clickNS4(e) {
if(document.layers||document.getElementById&&!document.all) {
        if(e.which==2||e.which==3){
        return false;
        }
    }
}

if(document.layers){
    document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
    document.onmousedown=clickNS4;
}
else if(document.all&&!document.getElementById){
    document.onmousedown=clickIE4;
}

document.oncontextmenu=new Function("return false")
</script>

Aceste două coduri JS blochează, la prima vedere, orice tentativă de copiere a textului şi pozelor, fiindcă dacă nu poţi selecta, n-ai ce copia, s-ar zice. În realitate, lucrurile nu stau chiar aşa, existând posibilitatea utilizării scurtăturilor Windows, anume: Ctrl+A urmat de Ctrl+C. Desigur, mai sunt şi alte metode, dar nu suntem la lecţia de informatică aplicată. Iluzia conţinutului securizat s-a destrămat.

Nu disperaţi, pe fundul sacului mai este o cutiuţă cu fundiţă roşie. Altă soluţie de protejare, iluzorie şi asta, dar mult mai elegantă, se cheamă CSS (Cascading Style Sheets). Faţă de JS, CSS nu scade viteza de încărcare; uite că avem şi o parte bună sau mai puţin otrăvită, dacă preferaţi. Deşi nu împiedică folosirea Ctrl+A/C, în clipboard nu se va copia nimic. Cu toate acestea, rămâne o iluzie, la fel de vulnerabilă precum aceea creată cu JS. Dar cel puţin vă otrăviţi cu stil, asemeni Cleopatrei. Implementarea codului pe platorma blogspot (habar n-am cum/dacă se poate face în versiunea gratuită wordpress) presupune să intraţi în panoul de control al blogului, iar de acolo în ŞABLON, apoi PERSONALIZAŢI, selectaţi AVANSAT de unde alegeţi opţiunea ADĂUGAŢI CSS, iar în câmpul de editare din dreapta scrieţi liniile de cod.
body {
    -webkit-touch-callout: none;
    -webkit-user-select: none;
    -khtml-user-select: none;
    -moz-user-select: -moz-none;
    -moz-user-select: none;
    -ms-user-select: none;
    -o-user-select: none;
    user-select: none;        
}

Cum spuneam, codurile acestea nu sunt câtuşi de puţin infailibile, oferă iluzia protecţiei de care simţiţi că aveţi nevoie, de aceea par un cadou dulce. În fond, se încadrează la categoria cadouri otrăvite. Atât timp cât toate se bazează pe... Oops! Cât pe-aci... Ăsta n-ar mai fi cadou, nici măcar otrăvit, mai curând un act de tradare. Am amici care folosesc diverse metode de protecţie, de ce le-aş sparge oglinda care asemenea celei din basmul fraţilor Grimm le cântă atât de dulce la ureche, încredinţându-i de frumuseţea siguranţa lor, devoalându-vă iluzia... Nu pot să fiu chiar atât de-al dracu’ şi neşimţitor. Aceia care ştiţi, de ce v-aţi folosi cunoştinţele, că doar nu vreţi să ajungeţi precum hăbăucul dat drept exemplu nedemn de urmat. Cei care nu, mai bine, nu veţi ajunge nişte plagiatori, foarte probabil, nici premieri.

Fie-vă sărbătorile aşa cum vă e placul.


Sursa: Mister Devil, Herr Teufel, Monsieur Le Diable a.k.a Dracu’
Sursa FOTO

18 comentarii:

  1. Iluzia sigurante - bine spus ... doar se stie ca lacatele nu sunt pentru hoti si codurile captcha nu sunt infailibile ... doar "enerveaza cu nervii capului" comentatorii de buna credinta.

    Sarbatori Fericite !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sărbători aşa cum ţi le doreşti, Petre!

      CAPTCHA este o "găselniţă" cu adevărat diavolească. Eu am dezactivat verificarea pe bază de cuvinte, însă BS o afişează în cazul în care nu eşti logat la "domnu' G". Am studiat "problema" asta, fiindcă şi Dragoş mi-a spus că-i sare "javra păzitoare" la beregată. N-am (sau nu ştiu eu) ce-i face.

      Ștergere
    2. Treci pe domeniu si host propriu :)

      Ștergere
    3. Mda, ar fi o soluţie dacă aş fi adeptul principiului de ce simplu dacă se poate complicat. :D
      Scap de o problemă (minoră, cel puţin în ceea ce mă priveşte) şi dau de alte zece (un pic mai incomode).

      Ștergere
  2. Bună, Centurion.
    Nu-i o iluzie că împărtăşeşti cu noi informaţii atât de utile şi îţi mulţumesc mult pentru asta.
    Eu cred că, siguranţă, nu avem nicăieri, poate numai dacă ne-am izola undeva departe de lume şi nici acolo, dealtminteri în lumea virtuală. De aceea, poate cel mai potrivit pentru cei care scriu lucrări de doctorat sau invenţii, de exemplu, să şi le păstreze scrise în format clasic pe suport de hârtie şi bine ferecate să nu le dezvăluie în virtual şi atunci scapă de griji.
    Un week-end superb îţi doresc, Centurion şi numai bucurii! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună, Ştefania! Ah, să nu uit. La mulţi ani, de ziua ta! :-)
      Eh, unii îşi pun pe blog creaţiile literare (poezie sau proză scurtă), e de înţeles că le pică cam greu să vadă cum alţii mai leneşi profită de munca lor. În fine, nu prea există metode viabile de protecţie, nu pe blog.
      Eu sper că nu-ţi pui "minunile" astea de coduri pe blog; oricum imaginile se pot lua şi din altă parte, la fel de simplu. Cu scripturile java nu faci decât să încetineşti viteza de încărcare, atât, nimic mai mult.
      Seară aşa cum ţi-o doreşti şi o duminică minunată. :-)

      Ștergere
    2. Bună dimineaţa, Centurion.
      Îmi cer scuze pentru aceste mesaj, off topic, însă mi-am schimbat URL-ul şi ştiu că tu mă ai în lista ta de bloguri şi te rog frumos dacă vrei şi îţi face plăcere să îmi schimbi adresa.
      Aceasta este noua mea adresă: https://viatainpictura.wordpress.com/.
      Îţi mulţumesc mult. :)
      O zi minunată îţi doresc, Centurion! :)

      Ștergere
    3. Nu-i deloc off-topic, mai ales între prieteni, putem aborda orice subiecte, însă schimbarea adresei e un amănunt important. Am făcut modificarea.

      Pentru că mi-am amintit, voiam să te rog să schimbi (dacă se poate, nu prea mă împac cu WP, nu ştiu ce se poate şi ce nu) linkul de la mine http://ubereuch.blogspot.com, acum văd că face trimitere la un blog experimental de pe platforma WP, pe care l-am cam abandonat.

      O duminică aşa cum ţi-e pe plac, Ştefania. S-auzim numai de bine! :-)

      Ștergere
    4. Îţi mulţumesc mult, Centurion. Am făcut schimbarea.
      Este bine că la wordpress se pot edita mesajele. Se pare că pe blogspot nu. Asta e.
      O seară aşa cu ţi-o doreşti, Centurion! Numai de bine să auzim! :)

      Ștergere
    5. Mulţumesc şi eu!
      Am observat că la capitolul aceasta WP este mai flexibil, ba chiar acceptă şi linkuri youtube (pe BS ar trebui o mică modificare a şablonului, la fel şi pentru emoticon-uri).
      Seară minunată, Ştefania!

      Ștergere
  3. Cioc, cioc, primiti cu colindul? :D Ti-am promis ca vin in vizita, asa ca iata-ma! Dar ce e aici, cred ca am material de lecturat pana maine seara. :)) Tu chiar ai scris, nu gluma. :P :D
    Cand am vazut sintagma "cadou otravit" m-am gandit automat la noul meu laptop care...imi impune. Iar dupa cum bine stii, eu nu suport impunerile. De niciun fel. Zic ca stii pentru ca banuiesc ca si tu simti la fel, doar esti capricorn. :D

    Cat despre tentatiile unora de a ma copia/fura, stau extrem de linistita. Textele mele sunt atat de insignifiante incat nu trezesc interesul acestor specimene in cautare de senzational, de artistic, de impactant. De fotografii nu mai zic...

    O seara cat mai placuta iti doresc... Merg si la textele precedente sa vad cu ce subiecte ne delectezi. :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cum să nu primesc, cu mare bucurie! Mă gândeam că ai niscai mici probleme cu laptopul, odată ce ajungi cu el prin service, trebuie să te gândeşti la un nou "slujitor". Bine că acum totul este în regulă. Să te bucuri cât mai mult timp de noua achiziţie.

      Ştiu, normal că ştiu cât de greu îmi pică anumite impuneri (şi nu doar legate de sisteme de operare sau alte software-uri). Când am pus titlul mă gândeam că unele cadouri (codurile JS incluse, spre exemplu) sunt de multe ori "otrăvite", iluzorii sau hrănesc doar o iluzie (în cazul nostru, aceea a siguranţei).

      N-aş fi atât de sigur, articolele tale de blog conţin informaţie, valoroasă şi mai important scrisă corect gramatical. Dacă te uiţi pe cele două linkuri, vei vedea că indivizilor nu le prea pasă ce copiază, din moment ce unu' transformă un comentariu în articol de blog. Măcar apeleând la metoda asta nu măcelăreşte limba, aşa cum o face (rareori) atunci când scrie ce-i trece prin cap.

      Ahhhh, cu ce altceva să vă delectez, cu ceea ce aţi cerut voi atunci când v-am pus la dispoziţie urna de vot. Doar un vot pentru "orice, da' scurt să fie" şi trei pentru "drăcisme". :)))

      Seară faină şi ţie, Nice! Şi "navigare" plăcută prin virtual cu noul "bibelou". :-))

      Ștergere
  4. Cred că-l cunosc pe amicul amicului din poveste... :P :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mda, păi nu te dai tu neam de gradu' întâi cu Herr Teufel. ;))
      Pe de altă parte, cred că ai observat că am activat "maimuţoii". \:D/ Noch einmal danke schön, pentru îndrumările de codare. ^:)^

      Ștergere
    2. Gerne, da' nu sînt toate combinaţiile posibile. Chiar la tine în comentarii sînt cîteva care nu "se pupă", spre exemplu :-) sau :-)), ca să nu mai zic de "transplantul" de la WP, cum ar fi :cool: :roll: :lol: :idea: :mad: :twisted: (care-ţi place atît de mult ;)) )

      Ce zici, mai ai zvîc de-o modificare? :P :D

      Ștergere
    3. Acu' pe ultima "sută"? Lasă, poate la anu'. :D Pe de altă parte, nu de mult scriam despre perfecţiunea imperfecţiunii. Da' tu văd că fraternizezi cu duşmanu' (blogspot-iştii), în loc să scrii la tutoriale pentru "wordpress-iştii tăi. ;)
      Da, dacă pui liniuţa se strică jucăria, da' las' că-i bine, e mai ergonomic aşa. =))

      Ștergere
    4. Ia uite la el, puturoşenie absolută ce-mi eşti! :P :)) Cît te-ai chinuit să scrii reply-ul, băgai codurile alea noi şi everybody erau happy. Pe toate le laşi neterminate. Mă rog, aproape pe toate - n-am curaj s-o întreb pe S. =))

      Ia să-mi iau zboru' pînă nu mi-o iau pe coajă! :D Gute Nacht, bis bald! ;)

      Ștergere
    5. Hehehe! De ce te-aş contrazice, oricum nu găsesc un argument valid. ;) Stai pe pace, că iau exemplul M$, scot periodic versiuni îmbunătăţite. X_X

      Vezi tu, şi chestia asta cu neterminatu' e cu dichis, întotdeauna să laşi loc la mai mult, fiindcă dai impresia unei evoluţii, ceea ce-i de lăudat :))

      Ștergere

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.